dinsdag 13 mei 2014

crochet * zomerjurkje uitleg

Het jurkje past!

Het jurkje zat al een tijdje in mijn hoofd en gisteren deed ik een duik in m'n stoffenmand.
Dit stofje had ik al heel lang, een wit stofje met gekleurde rondjes.
De kleuren van deze rondjes komen terug in het gehaakte lijfje.
Voor de pasvorm gebruikte ik een goed passend shirtje (want Silke lag in bed).
Het was vanmorgen dus afwachten of ze hem zou passen.
En gelukkig zat hij helemaal goed!


 
Het was een hele ontdekking voor haar dat ze geen romper aan had en in haar buik kon prikken ;-)
Zo maak je het jurkje:
Knip het stofje (dubbelgevouwen) net iets breder dan het shirt aan beide zijden af
en verder in een A-lijn naar beneden.
Knip de onderkant een beetje rond af, in het midden wat hoger en de zijkanten wat lager.
Stik de zijkanten dicht
Naai aan de boven en onderkant een klein zoompje.
Pak een scherpe stopnaald en de witte bol.
Rijg de draad om de cm aan de bovenkant van het jurkje door de stof heen. (om de 1 cm (ongeveer) zit de draad aan de bovenkant en vervolgens 1 cm aan de binnenkant van het jurkje) 
 Zodra je rond bent ga je verder met deze draad en een haaknaald (nr 3,5)
Haak 2 vasten in de draad die boven ligt en 2 lossen tussen het eerste en tweede boogje in...
ga zo verder tot je rond bent.
Haak 2 halve stokjes in de ontstane boogjes en 1 half stokje tussen de 2 vasten van de vorige toer. Dit weer helemaal rond.
Haak een toer vasten in het zilver
Een toer wit met halve stokjes
Een toer roze met halve stokjes
Een toer groen met halve stokjes
Een toer oranje met halve stokjes
Een toer blauw met halve stokjes
Een toer wit met halve stokjes
Een toer zilver met vasten
Een toer wit met halve stokjes
Voor de schouderbandjes:
Haak met wit 35 lossen
Haak een toer met halve stokjes in het wit
Haak een toer zilver met vasten
Haak een toer wit  met halve stokjes
Maak er nog 1
Naai de bandjes vast aan het jurkje (ik deed het 10 steken vanaf de zijkanten)

Het is heel snel en simpel te maken...nu nog wat draadjes wegwerken...
 
Ymke vroeg of ik voor haar geen topje op deze manier kon maken ;-)
 
 

9 opmerkingen:

  1. Wauw! Ik ben helemaal verliefd op dit jurkje!! Zou ook erg leuk staat bij mijn dochtertje van 1, dus op het lijstje om te maken!
    Groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Leuke leeftijd is 1 he! Al was het een hele toer om haar niet bewogen op de foto te krijgen ;-)

      Verwijderen
    2. Hoi Anneke, inmiddels heb ik het jurkje ook gemaakt! Was leuk om te doen, bedankt voor de uitleg.
      http://haakennaai.blogspot.nl/2014/05/jurkje-voor-onze-kleine-meid.html
      Groetjes Simone

      Verwijderen
  2. Oh dat luierkontje en die blote beentjes, zo lekker <3! Heel leuk jurkje zo! En wat kan jij snel haken zeg, dit in een dag?! Dat lukt mij niet hoor, ik zou het graag willen, maar er is zoveel te doen. Hoe doe jij dat toch? Respect hoor voor wat jij allemaal kan in korte tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet zeker dat jij dat ook kan! Het is echt heel simpel! s Avonds na 8 uur plof ik op de bank...werk in huis stopt toch nooit dus om 8 uur stopt mijn werk en ga ik meestal aan de haak ;-)

      Verwijderen
  3. Ontzettend leuk en lekker zomers.
    Nu het weer nog....
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen