zondag 7 juni 2015

crochet * koekoeksklok

Koekoek...

Afgelopen week haakte ik een koekoeksklok voor de caravan.
Ik heb er niet echt een patroon voor uitgeschreven want dat is voor nu teveel werk.
Maar misschien kan je met m'n summiere uitleg hieronder toch aan de slag...

Het klokje kocht ik bij de Ikea voor een paar euro (1 of 2 euro volgens mij).
Het glas wipte ik er met een mesje af en met stift maakte ik stipjes.
Daarna drukte ik het glas er weer op.
Haaknaald nr 3
Garen: phildar cotton 3

toer 1: haak met lichtroze 46 lossen en maak deze met een halve vaste tot een ring,
toer 2: lichtroze, haak in elke vaste 1 vaste en in elke 4e vaste 2 vasten,
toer 3: oranje, haak in elke vaste 1 vaste en in elke 5e vaste 2 vasten,
toer 4: groen, haak in elke vaste 1 vaste en in elke 6e vaste 2 vasten,
toer 5: donkerroze, haak alleen in de voorste steek, haak 1 vaste, haak 3 lossen en sla 1 vaste over, haak 1 vaste en ga zo verder...
Ga nu verder in de achterste steek met lichtblauw,
haak 3 halve stokjes in 1e vaste, haak 20 vasten, 3 halve stokjes in 1 vaste, 19 vasten,
3 halve stokjes in 1 vaste, 20 vasten, 3 halve stokjes in 1 vaste, 19 vasten
toer 6: haak 1 half stokje, 2 halve stokjes in 1 , 2 halve stokjes in 1 ,
6 halve stokjes, 8 vasten, 6 halve stokjes,
2 halve stokjes in 1, 2 halve stokjes in 1,
6 halve stokjes, 7 vasten, 6 halve stokjes,
2 halve stokjes in1, 2 halve stokjes in1,
 6 halve stokjes, 8 vasten, 6 halve stokjes,
2 halve stokjes in1, 2 halve stokjes in 1,
6 halve stokjes, 7 vasten, 6 halve stokjes,
toer 7: haak 1 half stokje, 2 halve stokjes in1, 1 half stokje-1 stokje-1 half stokje in 1,
2 halve stokjes in1, 3 halve stokjes in 1, 15 vasten,
2 halve stokjes in 1, 1 half stokje-1stokje-1 half stokje in 1,
 2 halve stokjes in 1, 3 halve stokjes in1, 14 vasten,
 2 halve stokjes in1, 1 half stokje-1 stokje-1 half stokje in 1,
2 halve stokjes in1, 3 halve stokjes in 1, 15 vasten,
2 halve stokjes in 1, 1 half stokje-1stokje-1 half stokje in 1,
2 halve stokjes in 1, 3 halve stokjes in1, 14 vasten,
2 halve stokjes in 1,  haak 1 half stokje- 1 stokje bij het eerste halve stokje van het begin van toer 7.
Knip de draad af, het vierkantje is nu af.
 Haak 5 lossen en verder allemaal vasten aan 1 zijde van het vierkantje.
Haak aan het eind weer 5 lossen.
Keer het haakwerk en haak nu ongeveer 19 toeren
met vasten waarbij je aan het begin en eind van de toer 1 steek mindert.
 Zo ontstaat het puntdakje.
Haak dit hierboven vervolgens nog 1 keer voor de achterkant. Dit kan in 1 kleur.
Om ervoor te zorgen dat de vulling er niet tussenuit kan piepen plak je vilt op de  vier zijkanten van het klokje. Laat dit vilt aan de achterkant een stukje uitsteken zodat het met steekjes aan de achterkant vastgemaakt kan worden.

Voor de zijkanten haakte ik een lange sliert van 10 vasten breed.
Door hem steeds even langs de voorkant te leggen weet je vanzelf of het lang genoeg is.
Haak de uiteinden van deze sliert aan elkaar vast.
Leg de voorkant en deze sliert tegen elkaar aan en haak ze met vasten aan elkaar.
Teken de voorkant over op dit papier, knip dit uit en plak het aan de binnenkant.
Dit zorgt voor extra stevigheid.
 Voor de zijkanten en het puntdakje knipte ik een lange sliert papier die ik ook aan de binnenkant vastplakte (helaas ben ik vergeten hier foto's van te maken).
Ook plakte ik stukken papier over het vilt van de zijkanten van het klokje heen.
Laat dit papier aan de voorkant van het klokje wat uitsteken.
Vouw dit dubbel en plak het vast op het karton aan de binnenkant van de voorkant
(wat een ingewikkelde zin, maar ik weet het niet beter te omschrijven).
Vul het klokje nu lichtjes op met vulling.
Haak de achterkant en zijkant met vasten aan elkaar.
Mijn lichtblauw was op dus dat heb ik met roze gedaan.
Voor het koord aan de onderkant gebruikte ik deze (klik) steek.
Hoe ik de klepels maakte weet ik niet meer precies...
En dat geldt ook voor het vogeltje...
die ga ik nog een keer maken en dan schrijf ik het patroon uit.
Haak nog een lusje voor de bovenkant en hij is klaar!
 Nu nog bedenken waar ik hem in de caravan ga ophangen...

 Fijne dag lieve mensen!

Ps: inmiddels zijn het vogeltje en de klepels hier (klik) te vinden!







18 opmerkingen:

  1. Waaaauw die is geweldig! Echt superleuk.
    Bedankt voor het idee en de uitleg.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anneke, this is wonderful!!!!!!
    happy week, xxxxx Ale

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat schattig, wil al heel lang een echte koekoeksklok. Die is me te prijzig, die van jou is een leuk alternatief!
    Super dat je het patroon deelt.
    groet Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ooo prachtig ik volg je op IG en daar vroeg iemand om de beschrijving, lief dat je die nu gedaan hebt, ga hem zeker eens maken lieve Groet Esther. ( plodekus )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een super leuk koekoeksklokje heb je gehaakt. Die zal zeker leuk staan in de caravan.
    Groetjes Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat creatief! Hij is superleuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt supergaaf! Geweldig idee! En dank je wel voor de stap voor stap beschrijving. Ik ga 'm bewaren, wie weet komt ie nog eens van pas, net als jouw idee voor de taart. Deze bleef lange tijd in mijn hoofd hangen en werd, weliswaar in een iets andere variant, een feestmuts voor mijn dochter: http://haak-en-maak.blogspot.nl/2015/05/gefeliciflaps-taart.html.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, wat ontzettend leuk! Dank je wel voor de beschrijving!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Your clock cover is absolutely gorgeous! I love every single thing on it!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ziet er zo mooi uit!
    Werkelijk de vrolijkste koekoeksklok die ik ooit heb gezien.
    Bedankt om je uitleg met ons te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk klokje is dat geworden! Met zo'n klokje vergeet je de tijd nooit.
    gr.
    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Anneke, gisteren jouw blog ontdekt. Zo leuk! Blijf nog een paar dagen hangen om alles te bekijken. Wordt er instant vrolijk van. Vooral dit klokje vind ik geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Anneke, gisteren jouw blog ontdekt. Zo leuk! Blijf nog een paar dagen hangen om alles te bekijken. Wordt er instant vrolijk van. Vooral dit klokje vind ik geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tussen toer 5 en 6 kom ik met 5 steken niet uit

    BeantwoordenVerwijderen